Zdeněk Štětina je obchodným partnerom spoločnosti Oresi od úplných začiatkov a stojí za mnohými úspešnými spoločnými projektmi. Jedným z nich je i unikátny showroom Gorenje Oresi na Hodžovom námestí v Bratislave, kde okrem krásnych kuchýň nájdete i výstavu dizajnových spotrebičov Gorenje. Stretli sme sa pri príležitosti prvého ročníka Kitchen festu, ktorý sme pripravovali spoločne a počas jeho otvorenia sme pokrstili novú kolekciu spotrebičov s názvom Simplicity. Náš rozhovor bol viac neplánovaný ako plánovaný, možno i vďaka tomu sme sa s pánom Zdeňkom Štětinom, obchodným riaditeľom pre český i slovenský trh značky Gorenje, veľmi spontánne a uvoľnene dotkli rôznych tém spojených nielen s jeho pracovnými výzvami. Zdeněk Štětina pracuje pre jednu spoločnosť viac ako 23 rokov, je manželom a otcom troch dcér a jedného syna (pričom tie 2 posledné životné štastia sú dvojičky) a z mojej krátkej skúsenosti je aj veľmi príjemným, otvoreným a múdrym človekom.

Kedy a kde sa začala písať Vaša spoločná história so značkou Gorenje?

Budeme sa vracať veľmi ďaleko (pousmiatie). Moja história sa datuje od roku 1996. Dodnes si pamätám, ako sa to celé spustilo. Môj o 2 roky starší brat vtedy pracoval v komerčnej banke, ktorá v tom čase financovala české zastúpenie spoločnosti Gorenje. Vtedajšiemu vedeniu Gorenje sa môj brat zapáčil a ponúkli mu prácu. Krátko nato, sme sa s mojím bratom stretli doma, pracovali sme vonku, tuším sme natierali okná (úsmev) a brat mi o tejto ponuke povedal s tým, že to nezoberie, že chce zostať v banke. V tom čase som pracoval na daňovom úrade a veľmi ma tá práca nebavila. Spontánne som mu povedal, aby sa skúsil spýtať, či by nemali záujem o mňa. On im naozaj o mne povedal. Ja som sa tam ukázal a onedlho som začal pracovať ako obchodný zástupca firmy pre južné Čechy.

Je to veľmi milý vstup do firmy, neplánovaný a predsa úspešný. Ako si spomínate na svoje pracovné postupy, prípadne i dôležité zlomové momenty?

Bola to oveľa zaujímavejšia práca ako na daňovom úrade (úsmev). Mám pocit, že to išlo veľmi rýchlo, zhruba štyri roky som robil obchodného zástupcu pre južné Čechy, krok za krokom som sa posúval ďalej. Stal som sa vedúci predaja pre značku Gorenje, neskôr obchodný riaditeľ – to bolo v roku 2005. Niekedy v tomto období skupina Gorenje kúpila českú značku a tradičného výrobcu Mora, resp. výrobné závody Mora Moravia a tak som od roku 2006 mal na starosti i túto značku a prevzatie ich vtedajšieho obchodného tímu. Musím povedať, že to bol veľmi významný a zásadný míľnik v mojom pracovnom živote. Od toho momentu som mal na starosti český trh a dve značky. Ďalším významným krokom bol rok 2013, keď sme dostali na starosti aj slovenský trh. V tomto čase sme začali intenzívne pracovať na integrácii slovenského trhu do našej organizačnej schémy. Neopomeniem ešte jeden zásadný moment, ktorý je časovo najčerstvejší, keď v minulom roku celú skupinu Gorenje kúpil čínsky výrobca Hisense – pričom vieme, že ide o globálny brand s multisortimentným zastúpením. A my sme minulý rok prevzali aj činnosti od českého zastúpenia Hisense a od tohto momentu sme zodpovedný za predaj ďalšieho brandu a to ako v kategórii veľkej bielej techniky aj v novom produkte – v televíziách. Pričom predaj televízií je pre nás úplne nová úloha, môžem povedať, že je veľmi odlišná od doterajšej práce. Predaj bielej techniky je takmer neporovnateľným segmentom s tým, ktorý sa spája so spomenutým produktom.

Sediac a počúvajúc ono stručné historické entrée spojené s Vaším pracovným pôsobením a aktuálnym postavením v spoločnosti Gorenje sa musím spýtať… Je nejaký recept na to, že napriek všetkým spomenutým míľnikom a udalostiam ste stále verný “jednej značke” (s prihliadnutím na všetko povedané)?

Asi na to neexistuje jednoduchá odpoveď, ale myslím si, že sa ku tomu dopracujeme (úsmev). Ja by som rád použil slová nášho bývalého predsedu predstavenstva, prezidenta koncernu Gorenje, pána Fraňa Bobinca, ktorý v rámci jednej prezentácie, myslím, že to bolo uvádzanie našich nových práčok na trh, povedal: “Všetci máme nejaké výrobky, my, naši konkurenti… všade sú nejaké parametre, ceny, ale Gorenje má čosi viac – má dušu!”. Ja myslím, že to cítim nejako podobne. Náš pôvod je predsa len trošku iný ako ten z globálneho sveta. V rámci svetovej scény sme vlastne veľmi malý a práve preto, že sme malý, sme naozaj veľmi združený, povedal by som, že je to až rodinná firma s rodinnou atmosférou. Keď sa ku tomu pripojí i fakt, že sa v takomto prostredí pohybujete prirodzene a s radosťou – tak Vás to jednoducho chytí za srdce. A už to ide samo (úsmev)! Ďalším takým šťastím v tomto príbehu bola Mora, čo je tiež domáca značka a jej príbeh je akoby o to viac hodnotný.

 

Rodinnú blízkosť vo firme vytvárajú určite i ľudia, vôbec kolektív. Je ťažké vytvoriť fungujúci a príjemný pracovný tím, je to nepochybne dôležitý faktor, nemýlim sa?

Určite nemýlite! Výber kolegov je nesmierne dôležitý a keď nájdete podobne naladených ľudí, tak rodinná atmosféra prichádza či rastie priamo úmerne s ich prebývaním v práci. V skratke môžem povedať, že je to tím ľudí, ktorí povedia: “nevadí mi nedeľa poobede”. Je to viera v zmysel mojej práce a viera v tím, v súhru a pomoc jedného kolegu tomu druhému.

Boli vo vašej pracovnej kariére momenty, kedy ste naozaj uvažovali o odchode? Predsa len, je to neobyčajné číslo “23 rokov”, ale aj neobyčajne náročný čas, v ktorom, tak prirodzene premýšľajúc, museli byť i zlomové momenty.

To viete, že prišli (úsmev). Dokonca ich bolo niekoľko, určite nebol jeden. Ale ja mám asi aj dosť veľké šťastie na to, že prichádzalo pomerne veľa zásadných zmien. Rozhodne nie som “udržiavací typ človeka” som určite „rozvíjajúci typ,“ ktorý sa potrebuje posúvať ďalej. Takže všetky zásadné zmeny, nech už to bola Mora či teraz Hisense, alebo akékoľvek nové aktivity ma vlastne motivovali. Vždy ma bavilo niečo budovať, niečo formovať. Tak som zostal.

Viem o Vás, že máte pomerne veľkú rodinu. Vôbec ma táto informácia neprekvapuje vzhľadom ku všetkému povedanému. Ako sa ale dá zvládať náročné povolanie obchodného riaditeľa s rodinným životom?

No, asi si by som povedal, že rovnako ako mám šťastie v práci na svojich kolegov a tím, mám šťastie aj v tom rodinnom živote. Kde to nie je ľahké, pretože máme 4 deti a to relatívne pomerne rýchlo po sebe. Najstaršia dcéra má necelých 7 rokov a najmladšie sú dvojičky, ktoré majú 2,5 roka, medzi nimi je ešte 4 ročná dcéra. Nie je to jednoduché, ale manželka je na to pripravená a musím povedať, že to naozaj zvláda veľmi dobre. Tiež jej pomáha moja mama, ktorá sa z pozície babičky naozaj angažuje. Tak je to o čosi ľahšie (úsmev).

Zostáva Vám aj nejaký čas na koníčky, voľnočasové aktivity či relax, ktorý Vám robí radosť?

Pousmiatie. Tak to už je dávno, aj keď ten pocit mám stále v sebe, je to, akoby to bolo včera… A v skutočnosti je to už veľmi dávno, keď som naposledy jazdil. Boli to preteky na motorkách, cestné preteky. Posledné, ktoré som úspešne absolvoval so svojou partiou, boli v roku 2007 – to už je vážne dávno (úsmev). I keď motorku doma nemám, v čase, keď sme sa tak intenzívnejšie s mojimi kamarátmi začali venovať jazdeniu, som postupne cestné jazdenie zavrhol – až tak ma nenapĺňalo. No, každý rok si síce vravím, že si nejakú motorku zadovážim, aby som sa len tak previezol, ale za 10 rokov sa to ešte nikdy nestalo (úsmev).

To je také športovo-relaxačné prianie a ak sme pri prianiach, tak aké sú tie vaše spojené s blízkou či vzdialenejšou budúcnosťou v práci a v rodine?

Tak, v rodine je dôležité, aby boli všetci zdraví. Je to klišé, ale myslím, že napriek tomu je dobré neustále si to pripomínať – je to základ všetkého ďalšieho. V práci je to ťažké. Ak nám niekto povie, urobte nám plán na budúci rok – my sme občas šťastní, ak vieme, čo bude zajtra (pousmiatie). Nejaké obrovské vízie alebo predsavzatia skôr nemám. Aj keď v podobe súčasnej situácie a teda akvizície a vstupu Hisense do Gorenje sú tam veľké a zásadné výzvy, tie najbližšie sú spojené s implementáciou predaja i televízií, čo je úplne nový produkt a nová skúsenosť – ako som už spomenul. S väčším a širším časovým horizontom to bude zrejme dotyk s projektmi ako “inteligentná domácnosť”, čo je tiež nová téma a skupina Hisense je v tomto smere výrazne viac rozvinutá ako Gorenje, neporovnávajúc ich, len hodnotiac stav.

Necháme sa teda prekvapiť, čo nás v domácnostiach budúcnosti čaká. V spojení technológií a šikovných ľudí to môžu byť veľké a snáď i príjemné zmeny. Veľmi pekne Vám ďakujem za rozhovor a želám Vám, aby Vás všetky tie pracovné výzvy a nielen i naďalej posúvali a tešili.

Ďakujem i ja.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tipy a triky: Ako si zariadiť kuchyňu, aby vystihovala Vašu osobnosť?
Ako si vybrať pracovnú dosku do kuchyne - časť druhá!
0 komentárov

Zanechajte komentár

Chcete sa pripojiť k diskusii?
Neváhajte prispieť!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.